واکنش چین به انتقاد ائتلاف کشورهای «پنج چشم» درباره هنگکنگ: چشمشان را در میآوریم
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۰۴۰۷۸۲
خرداد: ائتلاف موسوم به پنج چشم که آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند عضو آن هستند چین را متهم به نقض سازمانیافته آزادی سیاسی در هنگ کنگ کردهاند.
این کشورها قوانین تازه چین برای رد صلاحیت نمایندگان منتخب در هنگ کنگ را محکوم کردهاند و خواستار لغو این قوانین شدهاند.
یک سخنگوی وزارت خارجه چین به این کشورها هشدار داده که در مسائل مربوط به چین دخالت نکنند و گفته این کشورها باید مراقب باشند و گرنه "چشمشان را در میآوریم".
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
ژائو لیجیان سخنگی وزارت خارجه چین روز پنجشنبه به خبرنگاران در پکن گفت مهم نیست که این کشورها "پنج چشم یا ده چشم دارند. چین هیچ گاه به دنبال دردسر نیست، ولی از هیچ چیز هم هراسی ندارد. "
هفته پیش هنگ کنگ چهار نماینده دموکراسی خواه را از نهاد قانونگذاری اخراج کرد. این اقدام پس از آن صورت گرفته است که پکن با تصویب قطعنامهای به دولت این شهر اجازه داده که سیاستمدارانی را که "تهدید امنیت ملی" محسوب میشوند از کار برکنار کند.
در واکنش به این اقدام، تمامی نمایندگان دموکراسی خواه پارلمان هنک کنگ استعفا دادهاند. حالا برای نخستین بار بعد از بازگرداندن هنگ کنگ به چین در سال ۱۹۹۷ تقریبا هیچ منتقدی در این پارلمان شرکت ندارد.
بسیاری برکناری ۴ نماینده دموکراسی خواه پارلمان را تازهترین تلاش چین برای محدود کردن آزادی در هنگ کنگ میدانند، اما چین این انتقادها را رد میکند.
وزرای خارجه کشورهای عضو در ائتلاف پنج چشم از چین خواستهاند که این نمایندگان را بر سرکار خود بازگرداند و میگویند اقدام چین نقض روشن تعهدات قانونی پکن برای حمایت از آزادی و استقلال هنگ کنگ است.
این کشورها پکن را متهم به نقض حقوق مردم هنککنگ برای انتخاب نمایندگان خود کردهاند.
ائتلاف پنج چشم مشارکت اطلاعاتی امنیتی ۵ کشور انگلیسی زبان آمریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا و نیوزیلند است که در زمان جنگ سرد برای رصد اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی و متحدانش تشکیل شد.تنش بر سر قانون امنیت ملی هنگکنگ
پیشتر وزیر خارجه چین در هنگ کنگ گفته بود هر تلاشی از سوی کشورهای خارجی برای تهدید یا اعمال فشار بر پکن با هدف مصالحه محکوم به شکست است.
هنگ کنگ تا سال ۱۹۹۷ به مدت ۹۹ سال در اجاره بریتانیا بود؛ اما در آن سال با انقضای مدت اجاره، به حاکمیت جمهوری خلق چین بازگشت.
طبق اصل "یک کشور، دو سیستم" که دولت مرکزی چین هنگام تحویل حاکمیت هنگکنگ آن را پذیرفت قرار بود این سرزمین تا سال ۲۰۴۷ از حقوق و آزادیهای دموکراتیک در حدی بالاتر از ساکنان سرزمین اصلی چین برخوردار شود و ساکنان آن بخش عمده امکانات و حقوقی را که در زمان استعمار بریتانیا از آن برخوردار بودند، حفظ کنند.
سرزمین اصلی چین تحت رژیم تک حزبی است و مردم آن کشور از اکثر حقوق و اختیارات رایج در کشورهای دموکراتیک محروم هستند.
براساس این توافق، هنگ کنگ به عنوان یک منطقه ویژه اداری میبایست از سیستم قضایی مستقل از نهادهای حکومتی، تکثرگرایی حزبی و بسیاری از حقوق و آزادیهای دموکراتیک از جمله آزادی اجتماعات و بیان برخوردار باشد.
در واکنش به تصویب قانون امنیتی که پس از چند ماه اعتراضات گسترده مدافعان دموکراسی در هنگ کنگ تصویب شد، دولت بریتانیا طرحی را اعلام کرد که براساس آن به ساکنان هنگکنگ که هنوز گذرنامه ملی بریتانیا برای خارجیان (بیاناو) را دارند امکان دریافت تابعیت بریتانیایی داده میشود. احتمال دارد اجرایی شدن این طرح به خروج چند صد هزار تن از ساکنان هنگ کنگ منجر شود.
در حال حاضر حدود ۳۰۰ هزار نفر از ساکنان هنگکنگ دارای این گذرنامه هستند، اما تخمین زده میشود که دو میلیون و ۹۰۰ هزار نفر دیگر نیز که قبل از انتقال حاکمیت هنگکنگ به چین متولد شدهاند، واجد شرایط دریافت آن باشند.
دولت چین این تصمیم بریتانیا را به شدت محکوم و آن را دخالت در امور داخلی خود توصیف کرده است.
ماه گذشته در واکنش به انتقاد شدید بریتانیا از چین به خاطر آنچه که نقض عهد خود در قبال حفظ حقوق مردم هنگ کنگ توصیف شده بود، دولت چین به بریتانیا اخطار کرد که "فورا اشتباهات خود را اصلاح کند". برچسب ها: چین ، پنج چشم ، هنگ کنگ
منبع: خرداد
کلیدواژه: چین پنج چشم هنگ کنگ کشور ها هنگ کنگ پنج چشم
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۰۴۰۷۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انتقاد تند آیتالله جوادی آملی از مشکلات اقتصادی کشور: اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله جوادی آملی در جلسه درس اخلاق هفتگی خود که امروز چهارشنبه در مسجد اعظم قم به صورت حضوری و با حضور اقشار مختلف مردم برگزار شد، به شرح حکمت ۱۳۲ و ۱۳۳ نهج البلاغه پرداخت.
بنابر روایت شفقنا، او گفت: کلام حضرت این است که «وَ قَالَ (علیه السلام): إِنَّ لِلَّهِ مَلَکاً یُنَادِی فِی کُلِّ یَوْمٍ: لِدُوا لِلْمَوْتِ، وَ اجْمَعُوا لِلْفَنَاءِ، وَ ابْنُوا لِلْخَرَابِ» و در کلام بعدی می فرماید: «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ وَ النَّاسُ فِیهَا رَجُلَانِ رَجُلٌ بَاعَ فِیهَا نَفْسَهُ فَأَوْبَقَهَا وَ رَجُلٌ ابْتَاعَ نَفْسَهُ فَأَعْتَقَهَا»؛ فرشتگان گاهی به انبیاء و اولیاء ندا می دهند که تعبیر در آنجا این است که «الدنیا مزرعة الآخرة»؛ و گاهی هم فرشتگان به غافلان ندا می دهند که در این کلام امیرالمومنین آمده است. امیرالمومنین می فرماید فرشته ای از طرف خدا مامور است و هر روز ندا می کند به غافلان، کسانی که شیفته دنیا هستند، دنیا هم نه یعنی زمین و آسمان، چون دنیا به معنای زمین و آسمان و چشمه و کوه و دریا نیست، اینها نشانه ها و آیات الهی هستند و لذا در قرآن کریم که به اینها قسم یاد می شود، قسم به بینه است، آسمان و زمین حجت حق هستند، آیات الهی هستند، دنیا که مذموم هست، این اعتباریات در دنیاست مانند مقام و پست و مال و ملک، اینها دنیاست و فرشته ها به این گروه از دنیازدگان می گوید که خود را فروختید!
آیتالله جوادی آملی ادامه داد: دنیا محل قرار انسان نیست؛ «الدُّنْیَا دَارُ مَمَرٍّ لَا دَارُ مَقَرٍّ»؛ دنیا قرارگاه نیست، بلکه آخرت قرارگاه است، ما در آخرت به قرارگاه می رسیم و ثابت می شویم و نه ساکن؛ و لذا اگر میلیادرها سال هم آنجا بمانیم خستگی ندارد، همانطور که فرشته ها سالها در آنجا هستند و خستگی ندارند، موجود ثابت منزه از خستگی است و لذا وقتی ما به آخرت و دار القرار می رسیم، ثابت می شویم و نظیر فرشته ها آنجا خستگی نداریم.
او افزود: امیرالمومنین علی علیه السلام می فرماید من سخنگوی رسمی قرآن کریم هستم و من هستم که خبر می دهم قرآن چه گفته است، قرآن کریم دنیا و مردم دنیا و وظیفه مردم در دنیا را معرفی کرده است، فرموده است که دنیا، پنج مرحله دارد، ﴿اعْلَمُوا أَنَّمَا الْحَیاةُ الدُّنْیا لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ زِینَةٌ وَ تَفاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَ تَکاثُرٌ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ﴾؛ شیخ بهایی این آیه را چنین تعبیر کرده اند که دنیا پنج بخش دارد، کودکی، نوجوانی، جوانی، میانسالی و سالمندی که لعب و بازی برای دوران کودکی است و تکاثر برای دوران سالمندی انسان، باید بدانید که کسی با بازی و سرگرمی سیر نمی شود، خسته می شود و به هدف نمی رسد، اگر انسان تشنه بخواهد خود را با لعاب دهان سیراب کند، فریب خورده است.
این مرجع تقلید گفت: در مقابل دنیازدگان، افراد دیگری هستند که آزادمردان هستند، اینها با دنیا معامله کردند، اینها به مقام و پست و جایگاهی هم که می رسند، آن مقام و پست، برده آنهاست نه آنها برده آن جایگاه، ذات اقدس الهی از اینها به احرار، یعنی آزادمردان یاد می کند.
آیت الله جوادی آملی ادامه داد: اصل دیگر این است که خداوند می فرماید من این دنیا که سراسر نور است و همه آیات الهی هستند از آسمان و زمین و چشمه و دریا و خشکی را آفریدم و در اختیار شما قرار دادم و می خواهم که ﴿وَاسْتَعْمَرَکُمْ فِیهَا﴾، از شما می خواهم زمین را استعمار کنید، این استعمار مقدس است، استعمار پلید این است که کشوری کشور دیگری را استعمار کرده و به نفع خودش، کشور او را آباد کند، ولی خدا می فرماید که من از شما طلب می کنم که شما زمین را آباد کنید، از دل کوهها معدن و چشمه در بیاورید، کشورتان را آباد کنید، دنیا را آباد کنید و منتظر غیب نباشید، بلکه خودتان تلاش و کوشش کنید.
او افزود: ذات اقدس الهی از ما طلب کرده که زمین را آباد کنیم و آبادی زمین علم و سواد و مدیریت می خواهد، اقتصاد مثل راهپیمایی نیست که سفارش شود و با سفارش حل شود، دستوری نیست، این یک علم است که مدیریت، جامعیت، زمین شناسی و زمان شناسی می خواهد، لذا باید درس خواند، با سواد شد، آنهایی که درسش را خوانده اند آنها را احترام کنیم و نرنجانیم و از آنها بهره بگیریم.
این مرجع تقلید شیعیان اظهار کرد: حدیثی را امام باقر به نقل از امیرالمومنین نقل فرموده است که کانَ أمیرُ المؤمنینَ علیه السلام یقولُ: «مَن وَجَدَ ماءً و تُرابا ثُمّ افتَقَرَ فَأبعَدَهُ اللّه»، می فرماید کسی که آب دارد، خاک دارد ولی دست فقر را به این طرف و آن طرف دراز می کند، از رحمت خدا به دور است، چنین دولت و ملتی مورد نفرین امیرالمومنین علیه السلام، است.
آیت الله جوادی آملی گفت: اقتصاد از پییچیده ترین کارهاست و با سفارش حل نمی شود لذا باید از متخصصین در این حوزه استفاده کرد، حرمتشان را حفظ کرد و محترم شمرد و همچنین باید افراد متخصصی را در این حوزه تربیت کرد.
۲۷۲۱۸
برای دسترسی سریع به تازهترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1904342